DECA I DOMAĆI ZADATAK Kako pomoći, a ne preuzeti sve

Kada dete stalno čeka poslednji trenutak i onda brzo „štreba“, dolazi do stresa i besa.

Teodora Vojinović

05.11.2025. 18:11

DECA I DOMAĆI ZADATAK Kako pomoći, a ne preuzeti sve

Freepik.com

U današnjem brzom svetu, kada se nakon školskog dana deca vraćaju kući već umorna, često započinje scena koja izgleda ovako: niz dosadnih “Uradi domaći” i pomoćnih roditeljskih komentara. Ali šta ukoliko postoji bolji način da pomognete, a da pritom ne uradite sve umesto njih? Stručnjaci daju pet konkretnih saveta. 

Freepik.com

1. Budite dostupni, ali ne i stalno nadgledajući

Naravno da želite da vaš mališan uspe, ali stalno sedeti pored njega dok on piše zadatak može poslati poruku da ne verujete da on može samostalno. Umesto toga: budite u istoj prostoriji da zna da ste tu, ali radite nešto svoje — vi sudite račune, čitate ili spremate obrok. Time i on oseća podršku, ali isto tako uči samostalnost.

2. Uspostavite jasan ritual za domaći

Preporuka je da se dogovorite o tom „kada, gde i kako“ domaći zadatak nastaje. Na primer: nakon užine, 30 minuta pauze, pa stolica, svetlo i knjige. Kad to postane rutina – manje je otpora, a više očekivanja. Važno je da bude mesto za učenje, ne isti kauč gde se gleda TV.

3. Pomozite mu u organizaciji, a ne da radite umesto njega

Kada dete stalno čeka poslednji trenutak i onda brzo „štreba“, dolazi do stresa i besa — roditeljski. Pokažite mu kako da napravi spisak obaveza, kako da podeli zadatke na manje korake, i nagradite ga malom pauzom kada to uradi po planu.

4. Uključite se samo kada stvarno zapne

Ako zadatak izgleda preteško ili dete zaista ne razume gradivo — tada je trenutak da stanete uz njega. Ali nemojte preuzimati ceo posao. Pitajte: „Šta si razumeo?“, „Gde si zapeo?“ i predložite da zajednički pročitate pitanje, ali ga onda pustite da nastavi sam. Tako gradite poverenje.

5. Prihvatite posledice kada rutina ne funkcioniše

Svaki roditelj želi da dete bude uspešno i da domaći bude gotov. Ali ako dete ignoriše protokol i ne radi zadatak — dozvolite da iskusi posledice (npr. slabija ocena). To ne znači da ste prestali da volite dete – znači da učite odgovornosti.

Zaključak

Podrška detetu pri domaćem zadatku ne znači da preuzmete olovku i uradite sve umesto njega. Radi se o tome da ga osnažite, naučite ga samostalnosti i da mu budete pouzdan pratilac, ne reševac problema. Uvedite strukturu, dozvolite greške i izgradite poverenje — i videćete mirniji školski ritam kod cele porodice.

BONUS VIDEO:

Imate komentar?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavi komentar

Ostavite komentar

Komentari

Pročitaj komentare (0)